منو
تبليغات







 
سلامت و بهداشت در دين
استرس
پنجشنبه 13 آبان 1389 استرس شغلي
منبع: نشريه جوانان امروز، شماره 2127





حتي آرام ترين و مناسب ترين شغل ها هم داراي لحظاتي پراسترس هستند كه مي توانند زندگي فرد را تحت تأثير قرار دهند. اين استرس ها اصطلاحاً تنش هاي شغلي ناميده مي شوند.
تنش هاي شغلي ، هنگامي بروز مي كنند كه بين نيازهاي شغلي ، توانايي ها، قابليت ها و خواسته هاي فرد هماهنگي نباشند.

چرا استرس؟
 

حجم كاري زياد ، سرعت كاري بالا و عدم حمايت اجتماعي از جمله مهم ترين عوامل تنش هاي شغلي هستند. تغييرات در محيط كار ، ارتباطات ناكافي و تعارض هاي بين پرسنلي ، مسائل مرتبط با پيشرفت شغلي مانند نبود فرصت پيشرفت ، مسئوليت هاي جديد فراتر از سطح آموزشي و ترس از بيكاري ، همچنين مسائل مرتبط با نقش فرد در محيط كار مانند ابهام نقش ،‌اختيار كم در كارها ونبود امكان ابتكار و خلاقيت از جمله مهم ترين عوامل تنش شغلي در محيط هاي كاري محسوب مي شود.
افرادي كه شغلشان را در رأس همه امور خود قرار مي دهند ، بيشتر دچار تنش مي شوند و روابط شخصي آنها تحت تأثيركار قرار مي گيرد و با فشارهاي كاري اين روابط هم دچاراشكال مي شوند.
از كار بركنارشدن و تغييرات مديريتي و سازماني مي تواند بيش از هر عاملي فرد را دچار استرس كند. مطالعات نشان داده تنها شايعه در مورد تعطيلي كارخانه باعث افزايش فشارخون و تپش قلب كارگران شده است .

عكس العمل بدن
 

استرس هاي شغلي باعث فرسودگي رواني مي شود ، حالتي كه با خستگي روحي و نگرش هاي منفي و بدبينانه نسبت به خودو ديگران همراه است . از آن گذشته اين تنش ها منجربه افسردگي نيز مي شود. استرس هاي شغلي مي تواند موجب تعارض بين همكاران ، كاهش تمركز فكر ، ايجاد درگيري در خانواده ، كاهش قدرت تصميم گيري و در نتيجه كاهش بهره وري شود . جدا از ضربه هاي تنش هاي كاري بر روي روح و روان فرد ، طولاني شدن اين نوع استرس مي تواند بر سلامتي جسماني نيز تأثير بگذارد. مشغوليت ذهني مداوم با مسائل شغلي غالباً منجر به تغذيه نامناسب و نامرتب و عدم ورزش كافي مي شود كه نهايتاً مشكلاتي چون اضافه وزن ، فشارخون بالا و افزايش مقدار كلسترول را به همراه خواهد داشت . از آن گذشته تنش هاي شغلي مي تواند موجب بيماري قلبي نيز شود . كاركنان شاغل پر استرس ، زودتر پير مي شوند و فشارخون آنها نسبت به سطوح نرمال ، بالاتر است . همچنين استرس طولاني، ايمني بدن را نيز در مقابل بيماري هاي ديگر كاهش مي دهد.

راهكارهاي كاهش استرس در محيط كار
 

1ـ از مقدار تنفس و استراحت خود در روز كاري بهره ببريد . حتي 10 دقيقه استراحت ، به ديدگاه ذهني شما طراوت مي بخشد.
2 ـ ورزش كنيد حتي كمي پياده روي نيز از استرس ما كم مي كند.
3 ـ با همكارتان پيرامون مسائلي غير از شغل صحبت كنيد.
4 ـ هرگاه زياد تحت فشار بوديد چشم هايتان را به آرامي ببنديد و چند نفس عميق بكشيد .
5 -انتظار كمال مطلوب در محيط كاري را نداشته باشيد .
6 ـ از مرخصي هاي سالانه خود استفاده كنيد.
7 ـ محدوديت ها و ضعف هاي خود را بشناسيد و آنها را قبول كنيد.
8 ـ‌عقايد ديگران را تحمل كنيد.
9 ـ مديريت زمان در موارد بسياري موجب مي شود تا استرس هاي شغلي به حداقل برسد.
10 ـ درموارد شديد يك مشاور مي تواند به شما كمك كند تا علت استرس خود را شناخته و روش مناسبي براي غلبه بر آن پيدا كنيد.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ


تعداد بازديد اين صفحه: 8963
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما