تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
عقاید
يكشنبه 27 مهر 1393 علت این که پیامبر (صلی الله علیه وآله واسلم) امام علی وامام حسن وامام حسین وحضرت زهرا (علیهم السلام) را در موضوع مباهله شرکت دادند نشان دهنده چه چیزی بود؟

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) برای اثبات حقانیت خود مسیحیان نجران را دعوت به مباهله نمودند منظور از مباهله این است که دو طرفی که بر سر این که ،حق با کدامیک است اختلاف دارند با هم جمع شده ونفرین نموده و هرکدام از خدا بخواهند که کسی که از حق وحقیقت برخوردار نیست به لعنت وعذاب الهی دعوت شود این که پیامبرنزدیکترین کسان خود را با خود به مباهله برد بیانگر این امر است که در دعوت وپیامبری خود هیچگونه تردیدی نداشت زیرا ممکن نیست کسی که به ارتباط خود با پروردگار ایمان قطعی نداشته باشد وارد چنین میدانی گردد ،یعنی از مخالفان خود دعوت کند که بیائید به درگاه خدا برویم واز او بخواهیم دروغگو را رسوا سازد ومن قول می دهم که نفرین من در حق مخالفان عملی خواهد شد ونیجه آن را خواهید دید از سوی دیگر این آیه سند روشنی برای مقام بسیار والای اهل بیت پیامبر ،امام علی وامام حسن وامام حسین وحضرت زهرا (علیهم السلام )می باشد زیرا در آیه سه کلمه وجود دارد (انفسنا)،(نسائنا) و(ابنائنا)بدون شک منظور از (ابنائنا)امام حسن وامام حسین بوده است ودر این هیچ اختلافی نیست و(نسائنا)جز بر فاطمه زهرا تطبیق نمیشود واما (انفسنا)به یقین اشاره به شخص پیامبر نیست زیرا آیه می گوید:

 

(ندع000انفسنا) دعوت کنیم از نفوس خویش ،اگر منظور ،پیامبر باشد ،دعوت کردن انسان از خویشتن مفهومی ندارد بنابر این راهی نمی ماند جز این که بگوئیم منظور تنها امام علی است قابل توجه این که (فخررازی)از مفسران بزرگ اهل سنت در ذیل آیه در تفسیر خویش سخنی از (محمود بن الحسن الحمصی )که از علمای بوده نقل می کند که او با استفاده از این آیه اثبات می کرد که امام علی بعد از پیامبر از همه انبیاءوهمه صحابه افضل است او می گفت ممکن نیست انسان از خودش دعوت کند وخویشتن را برای کاری فراخواند بنابر این منظور از انفسنا غیر پیامبر بوده است وعلما اتفاق دارند بر این که غیر از علی کسی نبود بنا بر این آیه میگوید که امام علی به منزله نفس وشخص محمد است ، به یقین عین او نیست ،ولی در تمام جهات جز نبوت وافضلیت پیامبر بر همه کس، در جهات دیگر مانند اوست از سوی دیگر می دانیم پیامبر از همه انبیا افضل بود پس علی نیز باید افضل از تمام انبیا ودر نتیجه افضل از تمام صحابه بوده وشایسته وصایت وخلافت بر مسلمین بعد از پیامبر باشد 0برای آگاهی بیشتر از تفسیر این آیه می توانید به کتاب پیام قرآن تالیف آیت الله مکارم شیرازی ج9 رجوع نمائید.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 4045
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما