منو
تبليغات

اخبار پژوهشکده الهیات و خانواده

فضای مجازی
1394/11/17 شنبه در جلسه کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد: زنان و رسانه های یک سویه و دوسویه + گزارش تصویری کرسی آزاداندیشی «زنان و رسانه های یک سویه و دوسویه» با مدیریت دبیرخانه کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی حوزه علمیه اصفهان و با همکاری مدرسه علمیه خواهران سطح 2 و3 حضرت نرجس سلام الله علیها شاهین شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان سلمان طاهری استاد کارشناس رسانه و فضای مجازی سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان در جلسه کرسی آزاداندیشی «زنان و رسانه های یک سویه و دوسویه» اظهار داشت: ضرورت و نیاز فضای مجازی، حقیقی است ولی به غلط مجازی خوانده می شود.

وی تصریح کرد: فعالیت انسان های ارزشی و به خصوص زنان ارزشی، طلاب حوزه علمیه و بسیجیان ولایتی در فضای مجازی ضروری است و همچنین کسانی که اهمیت فضای مجازی را با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند فضای مجازی به اندازه ی انقلاب اسلامی اهمیت دارد را درک کرده اند.

طاهری تأکید کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند «اگر من رهبر نبودم قطعاً ریاست فضای مجازی را در کشور به عهده می گرفتم.»، تکلیف ما کاملاً مشخص و معین است، امّا این که فهم ما از این فضا چقدر باید باشد و با چه مهارتی باید در این فضا ارزش آفرینی یا نقش آفرینی ارزشی کنیم محور بحث ماست.

وی با طرح این پرسش که چرا باید در این عرصه ورود پیدا کنیم؟ توضیح داد: از اوّل خلقت به بعد عصرهایی نام گذاری شد، عصر کشاورزی، عصر صنعت، عصر اطلاعات و الآن می گویند عصر فضای مجازی.

کارشناس رسانه و فضای مجازی سپاه صاحب الزمان(عج) افزود: عصر زندگی دوم (second life) است، که با هر اصول و مبانی ما وارد فضای مجازی می شویم، جنسیت خود را تغییر می دهیم یا حتی می خواهیم اصرار کنیم که بعضی منکرات را انجام دهیم و لو اینکه حافظ قرآن باشیم یا حتی از نظر ظاهری متدین و متعهد به مبانی و اصول اسلامی باشیم اما فضای مجازی، مدلش، مدل زندگی دوم است و بی تعهدی و بی تقیدی اتفاق می افتد، حال چرا این اتفاق می افتد؟ و چرا باید در این فضا حاضر شویم؟

وی با تشبیه این عصر به یک مدل جنگی، گفت: چه کسانی به جنگ می روند؟ کسانی که اهمیت انقلاب و فضایی که در آن قرار دارند را می دانند و می دانند هجمه ها کجاست و با مهارت و تعهد جلوی آن هجمه ها می ایستند. این ها یعنی ارزش و غیر از انسان های ارزشی دیگران نمی توانند در این فضا نقش آفرینی کنند. رزمنده ما باید ارزشی باشد چون می خواهد حافظ ارزش ها و دستاوردهای ارزش باشد.

کارشناس رسانه به دلایل ضرورت حضور در این فضا اشاره کرد و تأکید داشت: چون هجمه در این محیط وجود دارد و چون اهمیت آن به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است و برای کسی که حافظ ارزش هاست بایستی از ارزش های انقلاب اسلامی دفاع کند.

وی به حضور زنان و مردان در این فضا اشاره کرد و گفت: در این محیط هر کسی باید نقش خودش را ایفا کند، مگر می شود جایی زن ها نباشند ولی آن فضا، فضای زیبایی باشد؟! یک زن ارزشی می تواند در این فضا یک جبهه خوب را تشکیل دهد که توانایی اثر گذاری بر روی مخاطب را داشته باشد و هم اثر پذیری اش کمتر باشد چرا که مقاومت آن ها در مقابل ضد ارزش ها کمتر است.

طاهری تصریح کرد: در مقابل کسانی که شما را به یک فعالیت ضد ارزشی یا ضد اخلاقی دعوت می کنند، در زنان قدرت «نه» گفتن بیشتر است، ولی جنس مرد و پسر به لحاظ خیلی موارد، دعوت به یک موضوع فکری را راحت تر می پذیرد ، البته این مطلب قاطعانه نیست و همه گیر هم نیست و البته در سنین مختلف متفاوت است.

وی تصریح کرد: ما ادعا می کنیم مدافعان حرم، انسان های خوبی هستند و شهدای مدافع حرم را تکریم و تعظیم می کنیم و به آنها متوسل می شویم، در حالی که اوضاع در حال با زمان دفاع مقدس حاظر خیلی متفاوت است ، که اگر دقت کنیم این همه انحراف و فساد و تباهی در آن زمان وجود نداشت.

کارشناس رسانه و فضای مجازی سپاه صاحب الزمان(عج) با تأکید به این که منظور ما این نیست که ارزش آن شهید بالاتر و این شهید پایین تر است، افزود: در حال حاضر شهادت خیلی قابل توجه است، و کسانی که در دفاع از حرم شهید می شوند، در یک جنگ نظامی فوق العاده پیچیده و با یک مخاطب فوق العاده پیچیده طرفند.

وی افزود: رزمنده ای که با ارزش های خودش مقابل آن ها می ایستد؛ فقط یک تکاور جنگی نیست و خیلی چیزهای دیگر باید با خود داشته باشد تا بتواند مقابل این ها بایستد.

کارشناس رسانه با بیان این که اگر انسان ارزشی وارد این فضا شود، ضد ارزش ها تبدیل به ارزش می شوند، گفت: الآن فضای مجازی نیز همین گونه است و چند صد هزار صفحه، کانال، رباط، وب سایت، به زبان فارسی مستقیماً دارند به اهلبیت علیهم السلام توهین می کنند شما در چه فضایی باید مدافع حرم اهلبیت علیهم السلام باشید؟

وی با طرح شبهه برخی که می گویند نباید وارد این فضا شد چون ممکن است اثر منفی بر روی مابگذارند، گفت: این کلام مضحکی است که ما در این جبهه حاضر نشویم، چون ممکن است ترکش بخوریم. بلکه شما باید آن قدر قوی باشید که این ترکش بر شما اثر نکند، نه این که در این جنگ وارد نشویم چون ممکن است آسیب ببینیم و در حوزه ی دفاع از انسان های ارزشی، بنده همیشه تأکید می کنم:
«هر که را نیست  سر سردادن برگردد زان که خورشید در این معرکه بی سر گردد
دست او هم که ابوالفضل بگردد بر خاک با حسین ابن علی هر که برادر گردد.»

طاهری با اشاره به این که این میدان، میدان ساده ای نیست، اظهار داشت: اگر کسی یک بار علمی ساده و معمولی داشت و بتواند در این فضا کار کند باید بایستد، جواب بدهد و بجنگد و فقط دفاع نکند و حمله کند و اوّلین کار برای تبدیل ضد ارزشی به ارزش یا حداقل خنثی کردن ضد ارزشهاست.

وی افزود: در روانشناسی گفته شده شما اگر بخواهید علف های هرز یک باغچه را کم کنید نباید یکی یکی آن ها را بکنید بلکه شما باید آنقدر در این باغچه گل بکارید که علف هرز اصلاً دیده نشود، مدل حزب الله سایبری، چطور کار می کند؟ هک می کند. همش "اتک" است. حمله می کند و فوق العاده هم مؤثر است. ولی ما حاضر نیستیم حتی در این فضا حاضر بشویم چون می گوییم علف هرز آن زیاد است. آسیب می بینم.

کارشناس رسانه و فضای مجازی سپاه صاحب الزمان(عج) دومین کاری که باید انجام دهیم، کار برای جوانان و به خصوص زنان که سر درگم ترین افراد حاضر در شبکه های اجتماعی هستند، دانست و گفت: الآن کشور ما 78 میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد، 45 میلیون نفر کاربر اینترنت هستند.

وی با تصریح به این که از 45 میلیون کاربر اینترنتی 23 میلیون آن ها زن و 18 میلیون مرد هستند، افزود: استان اصفهان 5 میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد دو میلیون و یکصد هزار نفر فعال فضای مجازی داریم که یک میلیون و صدهزار از این جمعیت را زنان تشکیل می دهند.

کارشناس رسانه در ادامه با توجه به مطالب بیان شده چند سووال مطرح کرد و گفت: آیا آسیب اوّل زنان هستند؟ چرا؟ آیا به دلیل این است که سواد اطلاعاتی و ارتباطی ندارند و اطلاعات سایبری کمی دارند و در صورت ورود به این فضا اثر پذیر هستند؟ و یا این که چون تعدادش طبق آمار زیاد است؟ و به دلیل این که در بیرون و جامعه به جنس زن کم توجهی می شود و می خواهد خودش را جبران کند؟

وی تأکید کرد: زنان برای این که جنس خودشان از سر در گمی نجات بدهند، باییستی مطالب آنها سه خصوصیت ارزشی، به روز و زیبا بودن را دارا باشد.

طاهری در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این که، اگر مطالب قوی، زیبا و ارزشی باشد، اثر گذار خواهد بود، تصریح کرد:

سومین کاری که باید انجام دهیم این است که تسهیل در دسترسی پیدا کنیم، افزود: برای مثال به واسطه اپلیکیشن تلگرام تسهیل در دسترسی پیدا شده که توسط سه کشور روسیه، آلمان و انگلیس مدیریت می شود و دسترسی ها در این برنامه به صورت «free» در اختیار مخاطب قرار دارد.

کارشناس رسانه و فضای مجازی سپاه صاحب الزمان(عج)با بیان این که این تسهیل دسترسی برای ضد ارزش ها زیاد است ولی برای ارزش ها کم است، عنوان کرد: چون حضور انسان های ارزشی در این فضا کم است؛ شما باید دسترسی به اطلاعات ارزشی، انقلابی، اسلامی و منابع بسیار ارزشمند دین اسلام را با توسعه بسیار،تسهیل کنید.

وی در ادامه پیشنهاد داد پنج نفر از شما یک کانال در تلگرام بزنند و پاسخگوی شبهات باشند و افزود: باید دانست اثر گذاری در این محیط نیازمند بند دوم و سه است که باید دارای خصوصیت منابع عالی، زیبا و به روز بودن باشد. اما این که منابع ارزشی را برای دسترسی تسهیل کنید این هنر شما و ضرورت سوم حضور شما در فضای مجازی است.

کارشناس رسانه چهارمین کاری که باید انجام دهیم را زیبا سازی منابع ارزشی خشک دانست و گفت: در حال حاظر بیش از نیمی از منابع ارزشی به صورت خشک در دسترس است یعنی خیلی ساده و صریح و مستقیم، موضوع بیان شده است و آن حالت زیبایی های گرافیکی و متریال های خاص را دارا نیست.

وی تصریح: دانش آموز متولد 75 به بعد، فهمش به این صورت است که اول می پسندد و بعد درک می کند و نه این که اول درک کند بعد مدل را بپسنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر اطلاع رسانی گروه های فساد از طریق این گونه شبکه ها انجام می شود و باید دانست نباید منابع خشک را در اختیار دیگران بگذاریم بلکه باید با ترفندهای جدید، به روز و زیبا سازی این منابع ارزشی در چهارمین ضرورت باید توجه کنیم.

وی به پنجمین کاری که باید انجام دهیم اشاره و تصریح کرد: هر چه توجه به نیروهای ارزشی بیشتر شود، قابلیت و کارایی آن ها نیز به مراتب بیشتر خواهد شد.

وی با تأکید به این که این پنج ضرورت را باید مقدس بدانیم، افزود: طلبه ای که حداقل 10 سال در حوزه تحصیل کرده، حاصل تلاش خود را کجا خرج می کند؟ چند نفر را از خط قرمز دور کرده ایم؟ از افتادن نجات داده ایم؟ چند بار خودمان پل شده ایم تا بقیه رد شوند؟ برای حضور در این جبهه باید گفت:
در انتخاب خطر استخاره ممنوع است کلام که هیچ، که حتی اشاره ممنوع است
نوشتن به طومار جاده با خط خون  برای مرد، عبور از کناره ممنوع است

وی با بیان این که این میدان، میدان مبارزه است، تأکید کرد: اگر ما بنشینیم و فقط به فکر خویش باشیم، آیندگان در مورد ما می گویند: "و شایعت و بایعت و تابعت علی قتل امام زمانشان"، باید حمله کرد و نباید بهانه آورد که دولت چه می کند؟!

وی گفت: ما افسران جنگ نرم هستیم و 10 سال درس حوزه علمیه خوانده ایم و بایستی در این عرصه ورود پیدا کنیم و این از کم کاری ماست که شیطان گرایی های مختلف در شهر ما در حال شکل گیری است.

وی تصریح کرد: این هدف مقدس است، به دلیل این که اولاً اگر مقدس نبود رهبر معظم انقلاب نمی فرمودند "ارزش آن به اندازه انقلاب اسلامی است"، و باید دانست که شما با جهل و غفلت مبارزه می کنید لذا مقدس است و نقش او نقش پیامبر است.

وی افزود: دوماً مبارزه با ظلم است و از تباه شدن ارزش ها جلوگیری می کنید. هدف دشمن گرفتن حیا و غیرت و شرف از مردم است. و ثانیاً کمک به هم نوع خودمان و نجات یک نفر از اعتیاد به رسانه است که این هم ارزشمند و مقدس است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به راه کارها اشاره کرد و گفت: باید راهکارها به صورت منظم و هفتگی رصد شود، باید جبهه تشکیل بدهیم و حمله کنیم، دفاع دیگر فایده ای ندارد و حمله را باید با حمله جواب داد و عین کلام مقام معظم رهبری است که فرمودند "حمله ما قاطعانه و جدی خواهد بود".

وی به راهکار اوّل اشاره کرد و گفت: در فضای مجازی به هیچ عنوان نباید با محافظه کاری رفتار نمود و طوری سخن گفت که مخاطب خوشش بیاید .باید آن قدر به مسائل ارزشی پرداخت و آن را زینت عمقی و ارزشی داد چون انسانها ذاتا پاکند،پذیرای آن خواهند بود.

وی با تأکید به این که همه جور آدم زیر خیمه امام حسین علیه السلام هست و ما چرا از این فرصت درست استفاده نمی کنیم، گفت: ما نمی آییم با ادبیات «ما رایت الا جمیلا» صحبت کنیم، چرا به این قسمت زیبایی نمی پردازیم؟ دلیل آن این است که فعالیت های زنان ما  به عنوان یک زن ارزشی که با زیبایی آشناست ،در فضای مجازی کم است. آن وقت به دلبستگی و وابستگی میگویند عشق وعشق می شود عشق های خیابانی، نه عشق به امام حسین علیه السلام.

وی راهکار دوم را به دست آوردن تخصص کافی دانست و گفت: راهکار سوم متعهد بودن به مبارزه خود است، خیلی ها یک ماه، دو ماه، شش ماه کار می کنند یا خودش تغییر موضع می دهد و یا از این کار انصراف می دهد. باید گفت: "هر که را نیست  سر سر دادن برگردد" و دشمن هم دقیقاً همان چیزی است که در فضای مجازی می بینید.

وی در با اشاره به چند مثال گفت: چند نفر خانم از فرق ضاله یک گروه به ظاهر مذهبی تشکیل دادند و هر روز صبح مدیر گروه پیام السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا علیه السلام در گروه قرار می داد . همین گروه در ماه محرم 92 بیش از بیست شبهه در مورد کربلا در گروه قرار داد! که به تلاش حزب الله سایبری شناسایی و دستگیر شدند.

وی ادامه داد: عده ای می خواستند عزای "سُم "راه بیاندازند به این شکل که خانم و آقا روی زمین بخوابند و اسب از روی آن ها بگذرد! و کسی که باید جلوی آن ها را بگیرد شما افراد ارزشی هستید و جالب است بدانید چند طلبه از مدرسه علمیه دارالحکمه باقرالعلوم علیه السلام در فضای مجازی مقابل آن ها ایستادند.

وی در قسمت پایانی صحبت های خود گفت: ما باید جان فشانی کنیم، و لبیک یا حسین علیه السلام یعنی أنت و أهلک و مالک و أولادک فی هذه المعرکه، لبیک یا حسین یعنی باید در میدان باشید. حتی اگر تنها شوی، حتی اگر مردم تو را متهم کنند حتی اگر تو را کنار بگذارند. و باید بدانید که ما عزیز تر از اولاد امام حسین علیه السلام نیستیم، این میدان جنگ و جبهه و این هم رزمنده آموزش دیده.





















منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 2653
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما